Contributors

Monday, November 25, 2013

Trip ke SABAH 2013 : ( Day 6 ) Centrepoint , Terminal Wawasan, Sunset di Tg. Aru , Pasar Arab #kaknatheexplorer

hai...
kalini aku sambung journey aku masa kat sabah
hari ke-6 adalah hari terakhir utk aku jalan2 cuci mata,shopping n buat mcm2 lah..
sebab esok aku nak balik semenanjung dah.

CENTREPOINT KK

utk hari terakhir, aku keluar jalan2 di sekitar KK.
disebabkan semua org sabah dok tanya aku da masuk centrepoint ke belum..
ok lah, jom lah P's kite pegi..wlupun sekangkang kera jerk drpd apartment yg aku stay tu..hahaha
seberang jalan besar da jumpa .

oh, centrepoint ni kiranya mall terawal lah yg ada kt KK, kiranya legend la..
hurmm..bg aku, centrepoint ni mcm centrepoint yg kt klang tulah..
hahahaaa...xde pape pun..aku sekadar jalan2 cuci mata, sebab da x tau nak buat pe kan..
so, aku mengopi ngan P's..

selesai mengopi, aku pusing lagi sekitar Waterfront, maaf gambar takde..di belakang waterfront tu ada bermacam2 cafe/restaurant..western food ada,local food,chinese food pun if aku x silap la..so ada lah aku bergambar sket..
sebenarnya aku malas nak snap sbb cuaca panas terik wehh..wlupun berangin, mmg tiapkali berjalan cnfirm badan aku berlengas..

sebelum aku pi Tg. Aru, aku sempat berjalan2 semula ke pasar kraftangan, n pasar malam yg ada kt depan pasar kraftangan tu..sekadar menjenguk jerk..hhehehee ada jugak beli n tambah souveneer apa yg patut.

TERMINAL WAWASAN

oh, ye aku belum cerita pasal terminal wawasan kan?
terminal ni btol2 berada didepan hotel Promenade. dia mcm bus stop pastu ada banyak bas/mini van..
disebabkan aku xnak bayar RM20/sehala ke Tg. Aru so, aku pun survey la kt sini..

bila aku tanya org, rupanya ada bas pergi ke Tg. Aru..yeayy....
so, aku pun cari bas nye yg mana satu, tanya punya tanya so aku jumpa.
bas ni pergi ke Terminal 2 (airport tmbg murah LOL) - Tg. Aru - Terminal Wawasan.
REMEMBER! bas no. 16C

bas ni beroperasi sehingga pkl 6.15pm, ngam2 lepas sunset habis.
mmg senang sangat lah.

tambang bas RM2/pax..murah kan? so pegi balik aku cuma bayar RM4...yeayy...
buatpe membazir bayar mahal utk tambang teksi..klu naik teksi RM40/return mahal wooooo....
dont worry mmg ngam2 smpai sunset habis baru bas jalan..sunset habis around 6.10pm

jangan risau, bas ni mmg akan singgah ke terminal 2 ( airport ) dulu baru pegi ke Tg. Aru

TANJUNG ARU

aku gerak ke Tg. Aru agak awal, dlm pkl 4.15 mcmtu..
sebab da tak tau nak buat pe kan..
so, aku pegi awal, bas mmg akan turunkan kita btol2 depan ni..
TAPI, time balik korang jgn tggu kt sini plak..

korang jalan depan sket, belah kanan ada kawasan lapang..
bas akan tggu kt situ, sebab petang nnt depan ni mmg jem n pack gile..
ingat tau..kang x pasal2 kena bayar tambang yg mahal if naik teksi.

disebabkan aku sampai awal, masa tu matahari terik n panas lagi..hahahaaaaa
so, meh le kite cari makan dulu.
oh, ye kt Tg. Aru ni aku mmg addicted sgt2 ngan juice 3 layer dia..
tiapkali datang sini mmg berulang la aku dok order juice ni..sedap hoiii...

depan gerai ni ada mcm2 buah-buahan..
so, senang sgt klu korang nak cari ye..

RM8/CUP (regular)
RM15/cup (large)

mcm aku order Honey Dew, Dragon Fruit & mango
P's plak Dragon fruit, Banana & Avocado

tu diaaaa...ni buah real ye korang....perghhh teringat2 juice 3 layer dia..RM8/cup

ni dia gambar juice 3 layer tu...slrrppppp.....

sekejap je aku minum juice ni da habis..hahahahaa
pastu aku beli kepok lekor..tak sedapppp..aku x tau nak describe rasa dia mcmana..what to expect kan rasa makanan kt sabah ni..hehehhehee

masa ni matahari turun sikit demi sedikit..heheheee so, jom main ngan matahari..hehehee

Anna Shayf, Tg. Aru 5.11.2013

play with the sunset...

ni lah sunset yg plg cantik penah aku tgk....tp sayangnye..aku x tgk smpai habis..
sebab aku takot tertinggal bas..ye lah masa aku tanya tu pakcik driver bas kata, bas last pkl 6pm..so, aku sharp 5min sebelom aku da terpacak tggu bas,
pastu masa aku naik, pakcik bas tanya, eh awalnyeeee...sunset kan belum habis lagi..
pastu aku jawab eh, kan pakcik kata bas smpai pkl 6pm jerkkkkkkk..
pakcik tu jawab 6.15pm baru jalannnn...tggu sunset habis
PFTTTTTTTTT...arghhhh rugi nyeeeeeeeeee.........

klu korang perasan, disebalik pokok2 tu, time tu sunset cantik gilersss..warna merah keperang perangan...arghhhh stress..klu x aku bleh snap gambo sunset yg cantik gilers weiiiiiiiiiiiiiiiiiii...mmg sgt cantik time tu...x dpt nak gambarkan dgn kata2...*insert cry face here sobsssssss...

so, nasihat aku..bila sunset habis, barulah korang jalan laju2 pegi cari bas..
mcm aku, 5min sebelom da naik bas..x dapat tgk sunset yg btol2 lawa..time matahari nmpk half je tu..
xpelah takdak rezeki..
ada rezeki kita pi sabah lagi ye...:)

PASAR ARAB

sampai je apartment, aku ngan P's terus mandi..bersiap nak dinner terakhir kt KK.
pastu mak P's soh beli lagi ikan bilis.
so, aku ngan P's trus contact Rahim Remmy owner gerai No. 14, bleh check entry aku yg sebelum ni Day 5,pasar ikan masin...click je kt link ni..

pastu Rahim ni kata, xyah datang kedai..tggu je dia datang hantar kt apartment..
hehehheee bagus btol rahim ni, rahim ni sangat humble orgnye..
dia hantar ikan bilis kat kami, pastu trus ajak dinner..sebab malamni malam last kami kt sini..
dia bawak makan berdekatan je ngan pasar basah KK tu, lokasi dia berdekatan dgn pasar ikan masin jugak..sebaris jerk..sebelum smpai suria sabah, korang akan sampai sini dulu..klu jalan smpai hujung korang akan sampai ke jessleton Point..

aku tanya rahim, kenapa panggil pasar arab? dia jawab sebab Kubah canopy tu mcm kubah yg orab arab slalu guna..
kah kah kah..gelak aku kt situ..

rahim bawak kami makan disini, Gerai Sinar Delima :) klu korang makan sini, boleh la makan disini..harganya berpatutan ..klu gerai kt depan gerai sinar delima ni, mahal uolls..rahim yg bgtau aku.

masakan jawa special :) hehehheee

jom tgk, apa yg kami makan malam tu..

udang ni besar, tp menurut rahim, org sabah x makan udang yg besar2 mcmni..sebab isinya liat,kurang sedap..ahahahaaaaa

Dry Butter Prawn

Ikan Masak 3 Rasa ( aku x sure ni ikan apa )

nasi + air chinese tea ( utk aku ), coke utk rahim & aku lupa P's minum apa..Watermelon Juice kot..

Al-Hamdulillah...kenyang kami malam tu..
berapa harga makanan ni? MAAF, bukan aku yg bayar..aku x tau harga ni berapa sebab Rahim yg belanja..
betapa murahnye rezeki aku ngan P's masa di sabah. Terima Kasih ALLAH, terima Kasih Rahim..
senangnya kita berkawan jika kita tidak sombong, tapi AWAS, jgn sembarangan berkawan ye kawan2..insyaallah jika nawaitu kita baik, ALLAH akan hantar & dekatkan kita dengan org yg baik2 je pada kita..

Thanks Rahim, semoga persahabatan kita akan berkekalan walaupun kita terpisah diseberang lautan.
nanti bila kamu datang ke semenanjung jgn segan silu contact anna ngan pika, kami bawa kamu jalan2 pusing2 KL :) kalini kami belanja kamu dinner di KL :)

selama 7hari 6malam aku disabah, hanya 1 malam je aku dinner sendiri, selebihnya semua org belanja..banyak yg aku jimat disitu..
semoga kalian2 semua yg belanja aku ngan P's makan, Allah murahkan rezeki korang ya..Amin..
touching plak..sebab tak tau lagi bila boleh berjumpa dgn diaorg semua..sighhh..

aku akhiri entry ni dengan gambar ni..
LOL!

"DI LARAN MEREOKOK DALAM BAS
DI LARANG BUANG SAMPAH DALAM BAS"