Contributors

Tuesday, November 12, 2013

Trip ke SABAH 2013 : ( Day 2 Part 1 ) Kereta Sewa, Rumah Terbalik, Pekan Nabalu #kaknatheexplorer

Salam semua..
bersiaran kembali bersama #kaknatheexplorer...
hahahhaaaa puuiiiihhhhhhhhhh

ok,untuk entry kalini, aku akan story pasal kereta sewa , Rumah Terbalik & Pekan Nabalu..
aku kena cerita by peringkat, senang utk korang faham..
mungkin ada yg 1st time nak kesana n sedikit sebanyak bleh jadikan panduan n info utk korang..

KERETA SEWA

untuk kereta sewa, mmg ada cerita disebalik semua ni..
P's ditugaskan utk booking segala hal, hotel, flight,serta kereta sewa.
P's mmg da booking kereta sewa 2 mggu sebelum kami ke KK. tapi masa hari kami nak flight ke KK ( masa tu da dlm ERL utk ke LCCT ) & utk confirmkan semula kepada owner kereta sewa,tiba2 dia msg " Sorry, kereta sewa da fully booked"..WTH!!! inform last minit..lucky we all tak bayar lagi, sebab dia kata x perlu bayar booking fee's dia just rekod dalam buku n block kereta utk kami.
fuhhh...xpe, sabar....aku pun suruh P's bukak mudah, we all cari guna mudah je..selepas cari dan mencari kami pun dapat kereta sewa Kelisa (Manual) ..masa ni aku bertabah jerk...mula2 dia letak harga RM130/day..mahal gile utk Kelisa Manual ye kawan2..aku tawar menawar ngan bro ni sampai dapat RM160 utk 2 hari..apa lagi yg aku nak..bayar jelah..mana nk dpt kereta last2 minit mcmni...

Kereta Sewa Budget Sabah : 012-843 4348 ( ROY )

ni lah kereta sewa yg aku dapat Kelisa Manual..huhuhuuu wlupun agak buruk, tp aku bedal je...

Bro ni hantar kereta pkl 6.30am kat depan hotel De Galleria, aku check semua condition kereta, ok Pass even tayar kereta belah depan bahagian kiri agak BOTAK, tp aku tawakal jelah..berdoa banyak2..sebab dia ada sediakan spare tayar ( bukan tayar sotong ) fuhh legaa...
lepas da settle hal kereta aku ngan P's pun cepat2 kemas barang & terus Check Out.

benda penting korang kena check
1) Tayar Kereta
2) Battery kereta
3) viper
4) air-cond
5) tayar n tayar spare
6) lampu kereta
7) break kereta serta lampu break (belakang)
8) signal kereta
 mcm2 lagi la...

isi minyak RM45 di shell, dekat je ngan hotel. dan terus gerak ke Kundasang..yeay!...
aku dengan P's menggunakan GPS ( google search ) serta refference yg aku amik drpd blog Kak Zura & miss Safura dan banyak lagi.

Al-Hamdulillah perjalanan kami mudah dgn bantuan Google Maps serta refference yg aku amik drpd blog,semuanya berjalan dgn lancar.
memang tak susah memandu di sabah ni, cuma kita kena alert dengan motosikal yg main masuk simpang serta kereta2 yg suka2 juga masuk simpang..hahaha

RUMAH TERBALIK

daripada KK, pitstop pertama yg kita akan jumpa adalah Rumah Terbalik. dia berada di sebelah kiri kita, lepas tu ada shell..so, maknanya sebelum korang jumpa shell, korang akan nampak rumah terbalik..ala, if korang guna google maps dia akan tunjuk lokasi rumah terbalik... mcm aku, aku terlajak sket so aku parking kat tempat menunggu bas..hahhaahhaaaaa sukahati je kan..

ada cerita dongeng disebalik rumah terbalik ni. mengisahkan tentang seorang budak lelaki yang nakal,
dia ahli taekwando dan juga big Fans Manchester United..yeayyyy...hahhaa klu nak tau lebih lanjut sila la berkunjung ke Rumah Terbalik..hahahaaaa




 ticket masuk adalah RM10 ( adult ), utk kanak2 maafkan aku, aku lupa..hahahaa tp kalau korang xnak masuk dalam rumah, sekadar bergambar diluar dan pergi ke toilet dia charge RM5..bagi aku, da alang2 sampai masuk jelah kan..entah bila lg dapat dtg kesini..

lepas je masuk, kita terus disuruh bergambar diluar kawasan rumah sebelum dibenarkan masuk kedalam rumah. bergambar la korang puas2,sebenarnya nak masuk dlm rumah ni per group..bukan semua org bleh main masuk, kang roboh plak rumah ni..masa aku sampai sini around pkl 9am..hahaha so langit memang cerah, biru..mmg lawa lah..sementara tunggu dia kumpulkan org utk masuk kedalam rumah, moh le kite bergambar puas2..nak kemho ke silakan...tiada siapa yg akan pedulikanmu..silalah layan gambar aku ni eh..banyak..hahaha tp bukan semua aku masukkan dlm belog.



ada tempat mengambil gambar yg disediakan..kiranya spot yg baik utk snap gambar la...
kita dilarang memijak rumput :) hehehheee 

mcm2 angle ada ye kawan2...ambik lah gambar puas2...aku pkai rayban ni bukan sebab poyo tau.....



 tapi sebab...ko tengok la gambar ni, mata aku yg bulat pun terus jadi kecik dlm gambar, sebab terang gile weh...mcm da tengahari je cuaca...



 hahahhahaaa..pakai rayban balik..baru lah style...
ok time ni da nak masuk rumah. nanti akan ada staff yg akan guide kita.



ok, sebelum masuk kita kena pukul gong dulu..so, aku apalagi laju2 gi kt gong ni pastu terus pukul..donggg!!!! kita hanya boleh ambil gambar sampai disini je ye kawan2...didalam rumah TIDAK DIBENARKAN MENGAMBIL GAMBAR SAMA SEKALI..if kita didapati ambil gambar kt dlm rumah kita kena bayar..so, laju2 ambik gambar pastu trs simpan segala maknek DSLR dlm beg, dok diam2 dalam beg ye sayang..hahahhaa gila saiko!

sebelum masuk rumah, kenalah ketuk dulu kan? so aku pun apa lagi, sekali lg laju2 aku menawarkan diri utk ketuk pintu..hahahahaa bia la......aku dtg jauh2 kot drpd shah alam...tuk..tuk..tuk..aku ketuk 3 kali, pastu tetiba pintu rumah terus terbuka..jeng jeng jeng...

kami pun masuk kedalam rumah, semua benda dlm rumah terbalik kecuali CCTV & Aircond..hehehe
klulah Aircond & CCTV pun terbalik gak...x dpt aku bayangkan..

fakta yg menarik, mesin jahit adalah benda pertama yg dibawa masuk kedalam rumah, tp benda terakhir yg dinaikkan. barang2 lain semuanya dilekatkan menggunakan gam kecuali mesin jahit terpaksa digantung. sebab mesin jahit adalah benda paling berat didalam rumah serta peti ais. faham kawan2 semua? ok good :)

aku pening dok lama2 dlm rumah tu, yelah sebab semuanya terbalik..so, aku rasa cam lain sket..pening2 kepala.. so, meh la keluar...



 rare kan? tandas pun terbalik.. hahahhahaa


 taman dia pun terbalik, pendek kata semuanya terbalik.
bila kita keluar, kita akan lalu kt souvenieer shop..brg2 kt dlm ni semuanya mahal2 belaka...so aku x beli pape pun....lepas tu kita akan lalu cafe dia, pun mahal jugak..tp aku beli roti utk alas perut..sebab aku ngan P's x breakfast pape pun lg..lagipun P's kena makan ubat..


 kawasan ni mmg dijaga dengan baik lah, bersih jerk..syabas! oh, pelantar kayu tu tempat kita berdiri utk mengambil gambar :) sila pijak disitu je..jgn mengada nak pijak rumput plak!


da settle kt Rumah Terbalik ni, jom jalan...banyak lagi Pit Stop kita....

sebenarnya aku nak singgah ke jambatan tamparuli, tp aku cam malas plak nak cari kt mana..hehehhee so, meh la kita teruskan perjalanan..time balik pun bleh singgah jugak cadangnye..gituuu..lgpun time ni da panas terik weiii... kang berpeluh2 aku,berlendir..


 ni keadaan jalanraya sepanjang aku memandu dr KK ke Kundasang. ok jerk..jgn risau..bila kt tempat mendaki akan ada 2 lane, so bg kenderaan yg berat,lembab n xde pikap ni silalah ke lorong yg disediakan..hahahahaha akan ada la adegan potong memotong,pastu kita kena slow kan kereta plak sbb kenderaan dari arah bertentangan suka2 je memotong even dia nampak ada kereta didepan..eh,suka2 je kan..nasib baik x laju, kalau laju? excident dan kegaung la jawabnye..sebab kt tepi jalan xde besi penghadang jalan ye kawan2..ko akan nampak gaung yg tggi jelah..seram..ahahhaaa

so, bg yg memandu tolong Extra beware and sentiasa Alert! nak memotong boleh, tp kena confident jgn teragak agak plak...mcm aku, nak potong? confident je even kereta kt depan da dekat je ngan aku..hehehehee phewwwwww...2 kali jadi mcmni sebab? Kelisa ni xde pikap langsunggg...tensi aku! utk mendaki aku guna gear 3 je kawan2..bukan tggi pun...tensiii!!!!!!!! oh, utk pengetahuan semua aku da 2 tahun x drive keta Manual..tp rilex je bawak...Van Manual pun aku boleh bawak..Lori? mungkin boleh jugak..hahahahaa tp ada untungnya jugak aku bawak manual ke kundasang ni..sape yg bawak manual dia akan tau beza manual n auto bila drive kt kawasan berbukit ni.


PEKAN NABALU

pitstop seterusnya adalah Pekan Nabalu. berada disebelah kiri kita if dari KK. klu korang nampak ada menara kayu n ada gerai2 jual buah n baju2..tu lah dia..ala, korg bleh nampak ada ramai kereta2,bas,van yg akan singgah kt sini.

anjing berkeliaran. aku singgah masuk toilet. 30sen per entry ye kawan2..toilet ok2 jelah...anjing berkeliaran? perkara biasa..hahahhaa


 nampak gerai2 kt bawah tu? ha..dia ada jual mcm2..buah-buahan, kerepek..aku beli buah jerk..RM2/pack..
kita bleh panjat kt menara ni utk bergambar..tp seram je aku tgk sbb tak dijaga,ada byk taik burung, ada kayu yg berlubang, klu naik ramai2 sekaligus mau roboh..tp aku panjat jerk, sebab alang2 da sampai kan..


 cantik kan pemandangan? subhanallah..


aku difahamkan kat Pekan Nabalu ni harga tshirt lebih murah berbanding di KK, tp tulah aku malas nak tanya sbb aku singgah kejap je, cadangnye OTW balik KK nnt aku boleh singgah utk beli kan..diulani cadangnye...gituuu..hehheee


ok, aku penat menaip..nntikan Part 2 plak..





1 comment:

  1. Assalam..

    Kalau datang bercuti ke area Kuala Lumpur atau Shah Alam boleh hubungi kami untuk dapatkan Kereta Sewa. Harga dijamin Murah dan bepatutan. Maklumat lanjut sila ke link di bawah. Terima kasih :)

    http://sksportcar.blogspot.com/2014/02/kereta-sewa-shah-alam.html

    ReplyDelete

bg laluan yang cun komen dulu!..=,='