Friday, January 3, 2014

Resipi : Lemon Cheese Cake with Raspberry Topping / Walnut Topping ( NO BAKE )

 Sila cuci mata dulu..yg atas ni topping raspberry, yg bawah tu walnut. dua2 sedap...pergghhhhh




250g Butter
250g cream cheese 
1/4 susu pekat ( ikot suka berapa banyak )
1 biji Lemon
biskut marie
walnut

* NOTE : utk bahan2, terpulang pada korang nak ubah mcmana..ikut suka hati, sebab utk topping raspberry aku guna 2 biji lemon ( rasa masam yg pekat! ), utk topping walnut aku guna 500g cream cheese & 1 biji lemon size agak besar. topping pun ikot suka hati korang.


Step 1 :  

pecahkan biskut marie.
parut kulit lemon ( jgn smpai parut kulit putih, nnt pahit )
tumbuk kasar walnut


Step 2 : 

Panaskan butter, terus gaul bersama biskut marie serta walnut.
letak biskut marie yg dah dicampur dgn walnut ke dalam loyang, tekan sikit, ikot suka nak tebal mana..mcm aku buat nipis jerk.

Step 3 :

Cream cheese + lemon +parutan kulit lemon + susu pekat, pukul smpai sebati guna handmixer. korang rasa la klu terlebih lemon, letak susu byk sket. pandai2 korang adjust rasa mcmana. kita yg buat dia, bukan dia yg buat kite..hehehehheeeee ,bila da settle terus letak dlm loyang yg da diisi dgn biskut marie+walnut.
simpan dalam fridge selama 2 jam.

selepas 2 jam, boleh letak topping. ikot suka hati nak letak apa.
mcm aku, aku letak raspberry / walnut.

simpan semalaman dlm fridge.
hasilnya? mantoppppppppp...

selamat mencuba ye....


No comments:

Post a Comment

bg laluan yang cun komen dulu!..=,='