Monday, February 17, 2014

Udang Galah Kuala Rompin,Pahang

seperti yg aku janjikan.
aku nak up entry udang galah *cakap sambil telan air liur...tsk..tsk..
sebelum tu, meh aku bagi salam dulu.
Assalammualaikum..hehehe tak menyempat aku ni

sape sini yang biasa makan Udang Galah?
aku pun bukan selalu makan.
sebab..
mahal.
tambahan plak kuala rompin tu jauh jugak drpd rumah aku
+- 2jam ETA pegi balik.
korang bayangkan duit minyak pegi balik+udang galah+penat yg aku dapat.
hahahaha
ni nak up cerita pasal udang galah ke ataupun pasal nak merungut?

masa cuti raya cina, aku balik kampung ngan adik aku
so, adik aku pi Rompin utk jumpa kawan2 dia
sebelum tu dia awal2 lagi da pesan udang galah kampung (liar) kt kawan dia

udang Galah ni ada yang jenis Kampung or sangkar.
sangkar mcm biasalah udang bela
kalau kampung ni, udang galah yg kt lubuk2 sungai tu.
Udang Galah Kampung, badan dia agak bercorak.
nak tangkap Udang Galah ni bukan senang ye
kena beware ngan ular,buaya,etc..
orang kata,tempat banyak buaya adalah lubuk udang galah.

aritu yg aku makan,udang galah kampung.
banyak plak telur dia..
yummy......:)
 nak siang udang galah ni, ada cara dia.
1) potong bahagian kepala ( bahagian yg tajam kt area mata ),buang benda2 yg berwarna hitam
2) potong janggut
3) potong bahagian ekor yg tajam, daripada situ gunting sikit n tarik saluran najis drpd bawah.
so korang takyah belah bahagian atas badan udang tu utk buang saluran najis :)
4)cuci bersih2, kalau ada telur hati2 cuci.


ini udang galah yg paling besar :) hehheheeee

tengok corak udang galah ni, lain daripada usang galah sangkar.


 ni telur udang galah. sedap!


 
close up sikit :)



 aku masak sambal jerk..sedap wehhh.....:)




makan sambil layan RUNNING MAN..kih kih kih

aku malas nak makan sayur..hehehee oh, tu beras basmathi


close up sikit isi udang galah ni..sedappppppp sangat2..huhuhuhuhuuu
rasa nak makan lagi. tunggu aku balik kampung lagi.




memang nikmat sangat2 dapat makan udang galah ni..hehehee
selain dibuat sambal, masak lemak sedap jugak :)

p/s: jgn goreng udang terlalu lama :) nnt udang jadi liat.
 

2 comments:

  1. I imagined the big red lobster that can only be seen at expensive restaurant.. tak ada rezeki lagi nk merasa xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaaa yg tu mahal gileeeeeeeeeeeee....tp if i pegi sabah lagi, i mmg nak try red lobster yang paaaaaaaling besar..hahahaha

      Delete

bg laluan yang cun komen dulu!..=,='